Company Logo

Real time web analytics, Heat map tracking

Wybrane z Galerii

 

 

Najlepsze Strony Filmowe

Logowanie

Licznik odwiedzin

Dzisiaj 16

Wczoraj 49

W tygodniu 160

W miesiącu 276

Wszystkie 78793

alt Pierwszym warunkiem aby wykonać poprawne zdjęcie /ujęcie filmowe/ jest dobranie  trzech parametrów takich jak czułość, czas otwarcia migawki i przysłona. Właściwe ustawienie tych trzech parametrów daje nam poprawną ekspozycję, czyli poprawne naświetlenie zdjęcia /ujęcia filmowego/. W przypadku fotografii analogowej czułość filmu była napisana na opakowaniu filmu i wystarczało ją ustawić na odpowiednim pierścieniu aparatu lub kamery na taśmę filmową. Pozostało dobrać do tej czułości  jeszcze dwa parametry czyli czas otwarcia migawki, inaczej czas naświetlenia zdjęcia i przysłonę. Dla tych co nie wiedzą co to jest przysłona podaję że to takie urządzenie wbudowane w obiektyw, które ogranicza ilość światła wpadającego przez obiektyw na klatkę filmu. W fotografii cyfrowej na matrycę aparatu ,czy kamery cyfrowej. Praktycznie są to cienkie blaszki ułożone spiralnie wewnątrz obiektywu które ograniczają otwór przez który wpada światło odbite od fotografowanego przedmiotu. Ten otwór można zwiększać lub zmniejszać za pomocą pierścienia lub pokrętła. Dla tych co nie mogą sobie tego wyobrazić powiem że przysłoną byłby nie przepuszczający światła czarny karton z otworkiem. Katon z otworkiem umieszczamy  przed obiektywem aparatu. Wtedy światło odbite od fotografowanego przedmiotu nie wpada całą powierzchnią soczewek obiektywu tyko powierzchnią soczewek ograniczoną otworkiem wyciętym w kartoniku. Dlaczego nie stosujemy takiego rozwiązania. Bo byłoby ono niewygodne. Taka przysłona nie miała by możliwości regulacji. Żeby zwiększyć przysłonę musielibyśmy zastosować inny kartoniku, w którym wycięlibyśmy mniejszy otworek zwiększając powierzchnię przysłaniania obiektywu. Dla bardziej wtajemniczonych przypomina też że przysłony nie stosujemy ani przed  ani za obiektywem bo wystąpiła by wada nazywana dystorsją polegająca na zakrzywieniu linii prostych w obrazie. Czyli idealnie jest umieścić przysłonę wewnątrz obiektywu z możliwością zwiększania lub zmieszania powierzchni
przysłania soczewek obiektywu. Zwiększanie powierzchni przysłaniania soczewek obiektywu jest równoznaczne ze zmniejszaniem otworu soczewek
przez które wpada światło na kliszę czy matryce. Fotografować możemy z całkowicie otwartą przysłoną to wówczas światło odbite od fotografowanego przedmiotu wpada na światłoczułą kliszę czy matrycę aparatu cyfrowego całą
powierzchnią soczewek lub z częściowo zamkniętą przysłoną. Wtedy światło odbite od fotografowanego przedmiotu przedostaje się częścią powierzchni soczewki lub z całkowicie zamkniętą przysłoną. Całkowicie zamknięta przysłona nie oznacza że światło odbite nie może przedostać się na matrycę, dostaje przez najmniejszy otworek.
Warto też pamiętać o ciągu liczb który stanowi wartości przysłony
2   2,8   4    5,6     8  11  16    22.
Zmiana przysłony o jedną wartość czyli np. z przysłony np. 4 na 5,6  zmniejsza otwór
przez który wpada światło dwukrotnie lub inaczej zwiększa powierzchnię  przysłaniania obiektywu dwukrotnie. Dla tych którym wydaje się to dziwne odsyłam do podstaw matematyki i wzoru na powierzchnię koła
Pi*r2. Aby obliczyć powierzchnię przysłony należałoby od powierzchni całej soczewki odjąć powierzchnię otworu przez które wpada światło to co nam wyjdzie będzie powierzchnią przysłony. Dlatego jeśli do wzoru Pi*r2 będziemy kolejno podstawiali liczby z ciągu kolejnych przysłon  2   2,8   4    5,6     8  11  16    22.to będziemy widzieli że powierzchnia przysłony w przybliżeniu podwaja się. Przybliżenie wynika też z fakt że liczba Pi ma wiele miejsc po przecinku a dla uproszczenia do obliczeń powierzchni używamy liczby 3,14

Zanim światło dotrze na światłoczułą kliszę czy matrycę ma jeszcze jedną przeszkodę. Jest nią  migawka która jest zaporą przed światłem które w sposób ciągły docierało by na kliszę powleczoną materiałem światłoczułym czy matrycę cyfrową powodując prześwietlenie klatki .Migawka w aparacie klasycznym to rodzaj zasłonki wykonanej ze sztywnej tkaniny lub blaszki. Czas otwarcia migawki to czas podczas którego umożliwiamy dotarcie światła odbitego od obiektu na klatkę z materiałem światłoczułym  lub matrycę. Czasy otwarcia migawki to 1 sek,0,5 sek., 0,25 itd.
Na pierścieniu na którym ustawiamy czas otwarcia migawki występują liczby
1,2,4,8,15,30,60,125,250,500,1000, które należy czytać 1 sek,1/2 sek,1/4 sek.,
1/8 sek,1/15sek,1/30 sek,1/60 sek,1/125 sek,1/250 sek,1/500 sek,1/1000 sek.
Dlaczego np.60 oznacza 1/60 sek. Po prostu na pierścieniu nie zmieściły się te ułamkowe wartości. Zauważamy że ciąg liczb stanowiących czasy otwarcia migawki, które możemy nazwać czasem  naświetlenia ułożone są tak że każdy następny w szeregu jest o połowę krótszy z dwoma zaokrągleniami 1/15 sek. i 1/125 sek.W przypadku fotografowania szybko poruszających się obiektów konieczne jest użycie bardzo krótkich czasów otwarcia migawki takich jak 1/500 sek,1/1000 sek. , aby obiekty te  nie wyszły na zdjęciu rozmazane,poruszone.Jak wspomniałem na początku do poprawnie naświetlonego zdjęcia potrzeba jeszcze pamiętać o czułości filmu lub czułości matrycy; Skala czułości wyrażona w jednostkach ISO to 12,25,50,100,200,400,800,1600,3200,6400,12800 itd.
Tu też zauważamy że każda następna liczba jest podwojeniem poprzedniej co oznacza w praktyce że czułość filmu np.200 ISO jest dwukrotnie wyższa niż filmu o czułości 100 ISO. W przypadku filmów z warstwą światłoczułą czułość czyli zdolność  reagowania na światło była wyszczególniona na opakowaniu filmu. W przypadku aparatów cyfrowych i kamer cyfrowych czułość jest wartością stałą charakterystyczną dla matrycy np.200 ISO.W lepszych aparatach i kamerach cyfrowych istnieje  możliwość wpływania na czułość matrycy przez tak zwane podbicie.
Czyli aby wykonać poprawnie naświetlone zdjęcie trzeba dobrać do czułości matrycy czas  otwarcia migawki i przysłonę. Im więcej jest światła na planie filmowym tym większa będzie przysłona, która ogranicza ilość dopływającego światła i tym krótszy czas  otwarcia migawki. Wszystkie trzy skale są tak skonstruowane że np. zamiast zwiększać przysłonę z 4 na 5,6 możemy nie ruszać przysłony a ten sam efekt naświetlenia zdjęcia uzyskać skracając czas . z 1/250 na 1/500 sek. Gdy mamy możliwość zmiany czułości to np. mając matrycę o czułości 200 ISO i podbijając jej czułość do 400 ISO/ w kamerach bardziej zaawansowanych/ to żeby uzyskać poprawne naświetlenie zdjęcia  i skompensować dwukrotny wzrost czułości wystarczy
np. z parametrów przysłona  8 i czas otwarcia migawki /inaczej czas ekspozycji/ 1/125 sek. dla czułości 200 ISO  zastosować  czas  dwukrotnie krótszy czyli 1/250 sek. lub nie zmieniając czasu skompensować dwukrotny wzrost czułości poprzez zastosowanie większej przysłony 11, która dwukrotnie ogranicza ilość przepuszczanego światła w stosunku do przysłony 8.
Gdybyśmy mieli możliwość zwiększenia czułości matrycy  z 200 ISO na 800 ISO ,czyli czterokrotnie to moglibyśmy ten wzrost czułości skompensować na trzy sposoby. Po pierwsze  zmienić ustawienia o dwie przysłony ,czyli z 8 na 16,lub czterokrotnie skracając czas ,czyli zamiast 1/125 stosujemy 1/500 sek., lub trzeci sposób zmieniając o jedną przysłonę czyli z 8 na 11 i jednocześnie czas z 1/125 na 1/250sek.Wszystkie te rozważania dotyczą fotografowania tego samego  obiektu cały czas tak samo oświetlonego. We wszystkich przypadkach otrzymamy tak samo naświetlone /naeksponowane/ zdjęcie. Czy będą jakieś różnice w tak zrobionych zdjęciach. Minimalne,  wszystkie będą tak samo naświetlone a co najwyżej będą różniły się głębią ostrości bo jak  powiedzieliśmy przy innej okazji  głębia ostrości zwiększa się wraz ze wzrostem przysłony.
Omówiliśmy tylko jeden ważny aspekt poprawnie wykonanego zdjęcia, dobre naświetlenie zdjęcia czyli dobrą ekspozycję.
Aby uzyskać dobre zdjęcie musimy jeszcze pamiętać jeszcze o ustawieniu dobrej ostrości, bo zdjęcie może być  dobrze naświetlone ale nieostre i przez to nieudane. Powinno mieć dobrą kompozycję ,ale to już oddzielny temat. W przypadku ujęcia filmowego pamiętać trzeba jeszcze o poprawnym ruchu kamery.




Powered by Joomla!®. Designed by: joomla 1.6 templates web hosting Valid XHTML and CSS.