WARSZTATY INTERNETOWE
SEMESTR REŻYSERII I MONTAŻU
PODSTAWY REŻYSERII FILMOWEJ I MONTAŻU
Jak napisać scenariusz filmowy
synopsis,treatment,drabinka,scenopis
36 wątków sytuacji scenariuszowych wg Poltiego
Praca nad testem fragmentu sztuki teatralnej
Charakterystyka postaci
Analiza kilkunastu realizacji fragmentu sztuki teatralnej/mastershot/
Ocena pomysłów,reżyserii,zdjęć
Wybór najlepiej zagranych ról.
PODSTAWY TEORII FILMU
Plany filmowe
Ruch kamery
Perspektywa
Filmowa oś akcji /oś kontaktu/
Zachowanie kierunków
Ujęcia wewnętrzne i zewnęrztne
Ujęcia subiektywne i obiektywne
Następstwo planów
Kompozycja kadru filmowego /złoty podział odcinka, mocne punkty kadru/
Przykłady dobrego i złego kadrowania
FILM FABULARNY
Analiza filmu fabularnego "Kabaret" Boba Fosse
Analiza zabiegów reżyserskich zastosowanych w filmie
FILM DOKUMENTALNY / opcjonalnie/
Analiza wybranych filmów dokumentalnych
"Z punktu widzenia nocnego portiera" Krzysztofa Kieślowskiego
„Nasza rozmowa” Mieczysław Krzel
TEORIA MONTAŻU FILMOWEGO
Montaż liniowy i nieliniowy.
Oś kontaktu i oś symetrii /filmowa oś akcji/ i konsekwencje jej przekraczania
W jakich sytuacjach możemy przekraczać oś kontaktu
Zachowanie zgodności kierunków
Zmienność planów
Zastosowanie przebitki
Montaż równoległy
Plan i kotrplan
Realizacja sceny diologowej z 7 ustawień kamery
Symetryczne ustawienia kamery
Ujęcia subiektywne i obiektywne
Zachowanie plastyki obrazu jako jeden z warunków montowania się sceny
Sposoby łączenia ujęć/ na ruchu, w kontrplanie, przejście przez kamerę, przenikanie/
Figury montażowe
Montaż analizujący i syntetyzujący.
Montaż na ruchu /doskok i odskok po osi, ten sam plan i różne kąty
patrzenia, cięcia na ruchu w kontrplanie, różne plany, różne kąty patrzenia/.
Montaż panoram.
Montaż poruszających się obiektów.
Montaż ze szwenkiem
Montaż z przemazaniem
Montaż wewnątrz kadrowy
Montaż równoległy
Anty-montaż jako artystyczny środek wyrazu
Współzależność obrazu i ścieżki dźwiękowej
Analiza montażu na przykładzie wybranego fragmentu filmu
DŹWIĘK W FILMIE
Ścieżka dźwiękowa w filmie
Budowa ścieżki dźwiękowej
Dialog, monolog
Efekty dźwiękowe: synchroniczne, boczne, specjalne, tło, gwar
Zarzutka dźwiękowa
Muzyka
Cisza
TECHNIKA MONTAŻU
Elementy montażu cyfrowego
Program montażu nieliniowego Da Vinci 15
Podstawowe pojęcia z obsługi programu montażowego
Import materiału do programu
Montaż obrazu i dźwięku na time-line
Napisy, efekty, korekta obrazu
Rendering
Tworzenie ścieżki dźwiękowej
Eksport time-line do pliku.
ZAJĘCIA PRAKTYCZNE /praca indywidualna uczestników/
Opracowanie pomysłu na krótka etiudę
Konsultacje etiud zrealizowanych przez uczestników
Konsultacje poszczególnych etapów pracy.
WARSZTATY INTERNETOWE
SEMESTR OPERATORSKI
PODSTAWY SZTUKI OPERATORSKIEJ
ZAPIS OBRAZU
Substancje światłoczułe. Budowa materiałów światłoczułych
Zapis obrazu na nośniku światłoczułym, rodzaje filmów, światłoczułość
Zapis obrazu na nośniku magnetycznym: zapis analogowy i zapis cyfrowy
Zapisy analogowe VHS, S-VHS, Video8, Hi-8, Betacam SP
Cyfrowe zapisy obrazu DV, DVCAM, Digital 8, Digital Beta
Cyfrowe zapisy obrazu HDV i HD na dyskach, kartach pamięci
PODSTAWY TECHNIKI FOTOGRAFICZNEJ
Fotografia otworkowa, kamera obscura
Budujemy aparat fotograficzny: wizjer, migawka, obiektyw
Działanie soczewki, wady soczewek, budowa obiektywu
Ogniskowa, głębia ostrości, kąt widzenia
Rodzaje obiektywów: szerokokątne, standardowe i długoogniskowe, obiektywy o zmiennej ogniskowej /zoom/
Przysłona, migawka, czas ekspozycji
Dobór parametrów poprawnej ekspozycji
Pierścienie pośrednie, soczewki, konwertery
KAMERY VIDEO /KAMEROWIDY/
Rodzaje, budowa, formaty
Kamerowidy w technice cyfrowej DV i ich obsługa
Parametry kamery, na które powinniśmy zwrócić uwagę przy zakupie kamery
Filtry
OŚWIETLENIE W FILMIE
Widmo światła.
Rodzaje światła /temperatura barwowa/.
Balans bieli.
Pomiar światła padającego i odbitego.
Światło ekspozycyjne, rysujące, dopełniające, kontrowe, efektowe,ubraniowe, sceniczne.
Światło kluczowe.
Technika high-key i low-key.
Kontrast.
ĆWICZENIA PRAKTYCZNE
Poprawne ustawianie ostrości podczas najazdu zoomem/ćwiczenie/
Ustawianie balansu bieli.
Realizacja etiudy filmowej z uwzględnieniem planów filmowych, filmowej osi kontaktu, osi akcji,
Ćwiczenia dotyczące ruchu kamery/panorama pozioma,pionowa,szwenk,jazda/
Reportaż filmowy i jego omówienie.
Wykonanie portretu i ujęcia martwej natury z uwzględnieniem oświetlenia planu /światło rysujące, wypełniające i kontrowe./
Efekty uzyskiwane za pomocą filtrów.
Styl oświetlenia.
SEMESTR REŻYSERII I MONTAŻU
Program tradycyjnych warsztatów
PODSTAWY REŻYSERII FILMOWEJ I MONTAŻU
36 wątków sytuacji scenariuszowych
Praca nad testem fragmentu sztuki teatralnej
Analiza postaci
Wybór i prowadzenie aktorów
Analiza artystycznych środków wyrazu
Retrospekcja i antycypacja.
Praca z aktorem
PODSTAWY TEORII FILMU
Plany filmowe
Ruch kamery
Perspektywa
Filmowa oś akcji
Przestrzeń filmowa
Zachowanie kierunków
Następstwo planów
Twórcze wykorzystanie różnych rodzajów obiektywów /głębia ostrości/
Kompozycja kadru filmowego /złoty podział odcinka, mocne punkty kadru/
FILM FABULARNY
Analiza filmu fabularnego "Kabaret" Boba Fosse
FILM DOKUMENTALNY / opcjonalnie/
Analiza wybranych filmów dokumentalnych
"Z punktu widzenia nocnego portiera" Krzysztofa Kieślowskiego
Paradokument "Męska sprawa" Sławomira Fabickiego.
TEORIA MONTAŻU FILMOWEGO
Dramaturgia filmowa
Budowanie sceny filmowej
Problemy montażowe związane z przestrzenią filmową
Oś kontaktu
Oś symetrii
Filmowa oś akcji
Zachowanie zgodności kierunków
Zmienność planów
Zastosowanie przebitki
Montaż równoległy
Łączenie ruchomej kamery z ruchem aktorów i przedmiotów
Scena dialogowa
Symetryczne ustawienia kamery
Symetria wewnętrzna i zewnętrzna
Ujęcia subiektywne i obiektywne
Zachowanie plastyki obrazu
Sposoby łączenia ujęć/ na ruchu, w kontrplanie, przejście przez kamerę, przenikanie
Figury montażowe
Rytm montażowy
Montaż analizujący i syntetyzujący.
Montaż na ruchu /doskok i odskok po osi, ten sam plan i różne kąty
patrzenia, cięcia na ruch w kontrplanie, różne plany, różne kąty patrzenia/.
Montaż panoram.
Montaż poruszających się obiektów.
Montaż ze szwenkiem
Montaż z przemazaniem
Montaż wewnątrz kadrowy
Współzależność obrazu i ścieżki dźwiękowej
Anty-montaż jako artystyczny środek wyrazu
Montaż liniowy i nieliniowy.
Analiza montażu na przykładzie wybranego filmu
DŹWIĘK W FILMIE
Ścieżka dźwiękowa w filmie
Budowa ścieżki dźwiękowej
Dialog, monolog
Efekty dźwiękowe: synchroniczne, boczne, specjalne, tło, gwar
Zarzutka dźwiękowa
Muzyka
Cisza
SPRZĘT I URZĄDZENIA
Elementy montażu cyfrowego
Program montażu nieliniowego Adobe Premiere Pro
Nauka praktycznej obsługi programu montażowego
Wprowadzanie nakręconego materiału na dysk komputera
Import materiału do programu
Efekty specjalne
Rendering
Obróbka ścieżki dźwiękowej
Ćwiczenia praktyczne montażu etiudy filmowej
Eksport time-linu do pliku.
ĆWICZENIA
Realizacja sceny filmowej z uwzględnieniem planów filmowych,filmowej osi akcji,
montażu wewnątrz kadrowego i montażu na ruchu
ZAJĘCIA PRAKTYCZNE /praca indywidualna uczestników/
Konsultacje etiud zrealizowanych przez uczestników
Praktyczna nauka montażu filmowego
Konsultacje poszczególnych etapów pracy.