Ukończył Uniwersytet Warszawski wydział chemii. Instruktor filmu kategorii „S” (absolwenci PWSFiT w Łodzi otrzymywali zaraz po studiach kategorię I a dopiero po 5 latach praktyki mogli ubiegać się o nadanie kategorii „S”).

W 1968 roku był jednym ze współzałożycieli AKF SAWA, a od 1975 roku instruktor klubu SAWA. Autor 35  filmów za które otrzymał 122 nagrody w tym 37 nagród na konkursach międzynarodowych i 85 na konkurach krajowych. Ważniejsze nagrody to Grand Prix na Festiwalu w Chorwacji, złoty medal na Festiwalu w Chorwacji,srebrne medale na konkursach we Francji, Niemczech i Austrii, brązowe medale na konkursach w Szwecji, Niemczech, Austrii i Węgrzech. 
W 1981 roku za całokształt działalności filmowej uhonorowany złotym medalem Światowej Unii Filmu UNICA działającej przy UNESCO.
W prowadzonym przez niego Klubie Filmowym SAWA pierwsze kroki stawiali między innymi Wojtek Staroń, zdobywca Srebrnego Niedźwiedzia na Festiwalu w Berlinie w 2011 roku,operator najbardziej nagradzanego filmu polskiego w 2006 roku "Plac Zbawiciela", szwenkier w cz.4-5 “Harry Potter”,Katarzyna Klimkiewicz zdobywczyni European Film Award 2010 za film"Hanoi-Warszawa", uznany za najlepszą krótkometrażową fabułę w Europie w 2010 roku, Piotr Bernaś,który za film "Paparazzi"otrzymał "Złotą żabę"w kategorii dokument na Plus Camerimage w 2011 roku, a także Rafał Skalski, który jako najmłodszy w historii autor został laureatem Grand Prix Krakowskiego Festiwalu Filmów Krótkometrażowych,Aneta i Michał Popiel-Machniccy, Nagroda Blackmagic Design Cinematography Award za zdjęcia do filmu "Czasem śnię, że latam" na SLAMDANCE FILM FESTIVAL w  2013 roku i na Festiwalu w Chengdu w Chinach Statuetka GOLD PANDA AWARD 2014.  i wielu innych obecnie twórców kina profesjonalnego. W Warsztatach uczestniczyli także aktorzy Marcin Kwaśny, Dominika Figurska i Michał Chorosiński,a także Natalia Korczakowska,aktualnie reżyser w Teatrze Wielkim. W ciągu 47 lat powstało 240 filmów, za które autorzy otrzymali 105 nagród na konkursach międzynarodowych i 387 na konkursach krajowych (razem 492). W latach 1990-2007 30 członków pomyślnie zdało egzaminy do PWSTiF w Łodzi, Katowicach i szkół filmowych w Nowym Jorku, Berlinie, Nancy (Francja) i Leeds (W.Brytania), Amsterdamie, Maladze i Kopenhadze. Dyrektor 40 i 41 Ogólnopolskiego Konkursu Filmów Amatorskich w Koninie. Szef ekipy technicznej podczas Światowego Festiwalu Filmów Nieprofesjonalnych w Warszawie w 1997 roku. Juror festiwali krajowych i międzynarodowych kina niezależnego. Juror Europejskiej Akademii Kina Niezależnego Grand OFF.  Realizator (reżyseria, zdjęcia, montaż) filmów dydaktycznych, reklamowych, promocyjnych, dla banków, agencji artystycznych, studia TV i Polfarmy. W 2009 roku zrealizował pełnometrażowy film dokumentalny (90 min.) o firmie Hitachi Power Tools „ Nasza ziemia obiecana” , także film promocyjny dla TPSA (zdjęcia i konsultacja montażu). W roku 2010 zrealizował zdjęcia do programu "Tak możesz" TVP2.
Od 1997 roku współpracuje z JJW studio TV jako kierownik i wykładowca Akademii Filmu (220 absolwentów).

 

 SEMESTR JESIENNY

PODSTAWY SZTUKI OPERATORSKIEJ   13.10-15.02

ZAPIS OBRAZU 

Substancje światłoczułe.Budowa materiałów światłoczułych.
Zapis obrazu na nośniku światłoczułym, rodzaje filmów, światłoczułość
Zapis obrazu na nośniku magnetycznym: zapis analogowy i zapis cyfrowy
Zapisy analogowe VHS, S-VHS, Video8, Hi-8, Betacam SP 
Cyfrowe zapisy obrazu DV, DVCAM, Digital 8 Digital Beta
Cyfrowe zapisy obrazu HDV i HD na dyskach, kartach pamięci.

PODSTAWY TECHNIKI FOTOGRAFICZNEJ 
Fotografia otworkowa.Kamera obscura.
Budujemy aparat fotograficzny wizjer, migawka, obiektyw/
Działanie soczewki, wady soczewek, budowa obiektywu
Ogniskowa, głębia ostrości, kąt widzenia
Rodzaje obiektywów:szerokokątne,standardowe i długoogniskowe,obiektywy o zmiennej ogniskowej/zoom/
Przysłona, migawka, czas ekspozycji
Dobór parametrów poprawnej ekspozycji
Pierścienie pośrednie, soczewki, konwertery

KAMERY VIDEO /KAMEROWIDY/
Rodzaje, budowa, formaty.
Kamerowidy w technice cyfrowej DV i ich obsługa.
Parametry kamery na które powinniśmy zwrócić uwagę przy zakupie kamery.
Filtry.

PODSTAWY TEORII FILMU
Plany filmowe
Ruch kamery
Perspektywa
Filmowa oś akcji
Przestrzeń filmowa
Zachowanie kierunków
Następstwo planów
Twórcze wykorzystanie różnych rodzajów obiektywów/ głębia ostrości/
Kompozycja kadru filmowego/złoty podział odcinka,mocne punkty kadru/

OŚWIETLENIE W FILMIE
Widmo światła.
Rodzaje światła /temperatura barwowa/.
Balans bieli.
Pomiar światła padającego i odbitego.
Światło ekspozycyjne, rysujące, dopełniające, kontrowe, efektowe,ubraniowe, sceniczne.
Światło kluczowe.
Technika high-key i low-key.
Kontrast.

ĆWICZENIA PRAKTYCZNE

Poprawne ustawianie ostrości podczas najazdu zoomem/ćwiczenie/
Ustawianie balansu bieli.
Realizacja etiudy filmowej z uwzględnieniem planów filmowych, filmowej osi kontaktu, osi akcji, 
Ćwiczenia dotyczące ruchu kamery/panorama pozioma,pionowa,szwenk,jazda/
Reportaż filmowy i jego omówienie.
Wykonanie portretu i ujęcia martwej natury z uwzględnieniem oświetlenia planu /światło rysujące, wypełniające i kontrowe./
Efekty uzyskiwane za pomocą filtrów.
Styl oświetlenia.

SEMESTR WIOSENNY

PODSTAWY REŻYSERII FILMOWEJ  18.02-30.06
Treatment, synopisis, scenariusz, scenopis
36 wątków sytuacji scenariuszowych
Praca nad testem fragmentu sztuki teatralnej
Analiza postaci
Wybór i prowadzenie aktorów
Analiza artystycznych środków wyrazu
Kontrapunkt
Retrospekcja i antycypacja.
Praca z aktorem

FILM FABULARNY
Analiza filmu fabularnego "Kabaret" Boba Fosse

FILM DOKUMENTALNY
Analiza wybranych filmów dokumentalnych
"Z punktu widzenia nocnego portiera" Krzysztofa Kieślowskiego 
Paradokument "Męska sprawa" Sławomira Fabickiego.
Reportaż filmowy "Strefa zero"

TEORIA MONTAŻU FILMOWEGO
Dramaturgia filmowa
Budowanie sceny filmowej
Problemy montażowe związane z przestrzenią filmową
Oś kontaktu
Oś symetrii
Filmowa oś akcji
Zachowanie zgodności kierunków
Zmienność planów
Zastosowanie przebitki
Montaż równoległy 
Łączenie ruchomej kamery z ruchem aktorów i przedmiotów
Scena dialogowa
Symetryczne ustawienia kamery
Symetria wewnętrzna i zewnętrzna
Ujęcia subiektywne i obiektywne
Zachowanie plastyki obrazu 
Sposoby łączenia ujęć/ na ruchu, w kontrplanie, przejście przez kamerę, przenikanie
Figury montażowe
Rytm montażowy
Montaż analizujący i syntetyzujący.
Montaż na ruchu /doskok i odskok po osi, ten sam plan i różne kąty
patrzenia, cięcia na ruch w kontrplanie, różne plany, różne kąty patrzenia/.
Montaż panoram.
Montaż poruszających się obiektów.
Montaż ze szwenkiem
Montaż z przemazaniem
Montaż wewnątrz kadrowy
Współzależność obrazu i ścieżki dźwiękowej
Anty-montaż jako artystyczny środek wyrazu
Montaż liniowy i nieliniowy. 
Analiza montażu na przykładzie wybranego filmu

DŹWIĘK W FILMIE
Ścieżka dźwiękowa w filmie
Budowa ścieżki dźwiękowej
Dialog, monolog
Efekty dźwiękowe: synchroniczne, boczne, specjalne, tło, gwar
Zarzutka dźwiękowa
Muzyka
Cisza

SPRZĘT I URZĄDZENIA
Elementy montażu cyfrowego
Program montażu nieliniowego Adobe Premiere Pro CS3
Nauka praktycznej obsługi programu montażowego
Wprowadzanie nakręconego materiału na dysk komputera
Import materiału do programu
Efekty specjalne
Rendering
Obróbka ścieżki dźwiękowej
Ćwiczenia praktyczne montażu etiudy filmowej
Eksport time-linu do pliku i na taśmę DV

ĆWICZENIA 
Reżyseria fragmentu serialu , "Mary"/ master-shot/
Analiza nakręconego ujęcia i porównanie realizacji z wcześniejszymi latami
Realizacja sceny filmowej z uwzględnieniem planów filmowych,filmowej osi akcji, 
montażu wewnątrz kadrowego i montażu na ruchu
Realizacja sceny filmowej według pomysłu uczestników zajęć
z uwzględnieniem sposobu zapisu dźwięku. 
Zapis dźwięku za pomocą mikrofonu kamerowego i mikrofonu dodatkowego. Porównanie jakości dźwięku.
Realizacja sceny filmowej z uwzględnieniem złożonej ścieżki dźwiękowej

ZAJĘCIA PRAKTYCZNE
Realizacja etiud według scenariusza uczestników warsztatów
Montaż etiud filmowych
Udźwiękowienie etiud
Konsultacje poszczególnych etapów pracy.

Dwa razy w roku ogłaszamy nabór nowych członków w każdym wieku. Nauka jest tak pomyślana że można ją zaczynać zarówno od semestru jesiennego jak wiosennego. Początkujący powinni zapisywać się  na WARSZTATY FILMOWE. Już teraz można też zarezerwować miejsce na jesienny semestr operatorski. Aby zarezerwować miejsce należy zapoznać się z programem warsztatów publikowanym poniżej, aby podejmować świadomą decyzję zapisywania się  na warsztaty.Nasz adres to adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Wystarczy że opiszesz pokrótce swoje zainteresowania w mailu a otrzymasz nr konta na które należy wpłacić zadatek lub całość kwoty.Wtedy miejsce masz zarezerwowane. Cena każdego semestru  to 600 zł.(300 zł zadatek +300 zł)./zadatek nie podlega zwrotowi/. Po wpłaceniu  zadatku pozostałe  300 zł jeśli nie wpłaciłeś całej kwoty jednorazowo należy wpłacić najdalej  do 30 września lub 3 lutego w przypadku semestru wiosennego. Osoby które chciałyby uzyskać rachunek powinny ten fakt zgłosić przy wpłacie. Semestr rozpocznie się 12 października 2017. a na wiosnę 23 lutego semestr reżyserii i montażu .Przewidujemy tylko 20 miejsc w każdej grupie. Dyplom ukończenia Warsztatów Filmowych uzyskuje się po ukończeniu dwóch semestrów z dobrą frekwencją na zajęciach.
Zadaniem grupy zaawansowanych jest tworzenie scenariuszy filmowych i realizacja filmów które reprezentują nasz klub na festiwalach krajowych i zagranicznych.Nauka polega więc na doskonaleniu warsztatu filmowego. Konsultacje odbywają się  na każdym etapie pracy nad filmem/scenariusz,zdjęcia ,montaż/. Po rozpoczęciu semestru  uczestnicy grupy zaawansowanych mogą też zgłaszać sugestie dotyczące uzupełnienia wiedzy uczestników.

Aby zapisać się na Warsztaty Filmowe l wejdź na zakładkę KONTAKT ,wyślij maila,lub zadzwoń.

Nauczymy cię: JAK ZROBIĆ FILM na zajęciach, które odbywają się:

  • w czwartki dla początkujących / WARSZTATY FILMOWE/ w godz 17-20 
  • Nauka rozpoczyna się od:
  • podstaw sztuki operatorskiej
  • reżyserii
  • montażu filmowego
  • realizacji dźwięku 
a kończy się realizacją filmu w/g własnego pomysłu.